Zamestnanie a finančná sloboda sú dva pojmy, ktoré nešlo a ani nepôjde skĺbiť. Nech sa na to pozrieme sprava či zľava, nech vymeníme 20.-teho zamestnávateľa, jednoducho to nie je možné.
Aj ja som bola celý život zamestnancom a myslela som, že aj naveky ostanem. No život si vyžiadal zmenu, musela som niečo riešiť, aby som finančnú situáciu mamy s dvoma deťmi zvládla. A tak som s malou, veľmi malou dušičkou, ale veľkým strachom opustila „istotu“ zamestnania. Táto situácia mi do života priniesla veľa zmien a veľa pochopenia. Začala som samozrejme nasávať iné poznatky ako doteraz. Zmenila sa moja knižnica, podujatia, ktoré som navštevovala, no v prvom rade ľudia, ktorí ma obklopovali. A vďaka tomu, prišli nové poznania a uvedomenia si. Jedným z nich, je aj zamestnanie a pohľad na neho.
Drvivá väčšina z nás sa drží zamestnania zubami – nechtami, lebo v ňom cíti istotu.
Istotu, že 15.-teho ťukne výplata na účet a vy máte na ďalší mesiac vystarané. Ak bude dobrý mesiac, tak možno zvýši nejaká tá stovečka bokom a vy si odložíte na zaslúženú dovolenku. Ak bude horší, tak nevadí, veď na karte je debet a nejak to zvládnete.
Tá istota, ktorej sa tak urputne držíme, je však dávno preč. Už nie je obdobie socializmu, kedy každý musel mať prácu a bolo jedno, či bolo to miesto potrebné, či vaša pracovná náplň bola zmysluplná a prínosná pre zamestnávateľa, alebo možno ani nie. Žijeme v inej dobe a dnes máme všetko, len nie istotu v práci. Pretože kedykoľvek nás zamestnávateľ môže vyhodiť, lebo už naše služby nepotrebuje, prípadne nahradí novou, mladšou či lacnejšou energiou.
Musíme si však jednoznačne priznať, že svetový trh práce sa zmenil a väčšina zamestnaní je v ohrození. Pokiaľ patríte medzi väčšinu, spoliehajúcu sa na bezpečné zamestnanie, žijete v ilúzii. Už neexistuje nejaké isté zamestnanie. Končí sa éra priemyselného veku a nastupuje informačná revolúcia. Nové metódy a technológie vytláčajú klasické zamestnania, ľudí nahrádzajú stroje a roboti. Už neplatí, že čím starší zamestnanec, tým väčšie skúsenosti a tým vyšší plat. Dnes už 40 ročný človek je pre zamestnávateľa „starý“ a hľadá za neho mladšiu, výkonnejšiu, prispôsobivejšiu a pružnejšiu náhradu.
Už doma a v škole by mal prísť prvý impulz, kedy by sa deti začali vychovávať k finančnej gramotnosti, ku schopnosti postarať sa sami o seba a nespoliehať sa na zamestnávateľa, vládu a pod.
A čo téma sociálneho zabezpečenia?
Kedysi,keď systém začínal fungovať, bolo mladých ľudí a novonarodených detí v populácii hodne. Bolo reálne, že mladí „vyrobia“ prostriedky, z ktorých pomôžeme dôchodcom, aby starobu prežili v dôstojných podmienkach. Dnes naša populácia zostarla. Málo detí prichádza na tento svet a tak je nereálne, žeby to mohlo ešte dlhodobo takto fungovať. Nato nemusíte byť ani ekonóm, aby ste to laickým rozumom pochopili. Na udržanie tohto systému, by sme o chvíľu nie 50% ale aspoň 80% z našich príjmov mali štátu vrátiť späť.
Aj tu rovnako platí, že sa musíme o seba postarať sami. To je zákon slobodného trhu. V kapitalizme je zodpovedný každý za seba.
V každom prípade, aby sme si rozumeli. Nemám nič proti zamestnaniu. Sama som väčšinu života takto fungovala. No až odchodom som pochopila, že aj skvelé zamestnanie má svoje limity. Zamestnanie má splniť naše základné potreby v zmysle, že je čím zaplatiť účty, najesť sa, mať strechu nad hlavou, ale nič viac. Zamestnanie nie je spôsob, ako zbohatnúť, ako nadobudnúť nezávislosť.
V poriadku, poviete si dáva to logiku, už ma nebaví drieť na niekoho, idem podnikať…
No ani zďaleka to nie je výhra. Práve naopak. Obdivujem ľudí, ktorí majú toľko odvahy a guráže pustiť sa do podnikania. Venovať sa a živiť niečím, čo ma baví a napĺňa je nádherná predstava. Aká je však realita? Uvediem príklad. Milujem prácu s ľuďmi, som vyučená kozmetička a už ma nebaví byť niečí zamestnanec. Rozhodnem sa otvoriť si kozmetické štúdio. Čo to zhruba obnáša? Živnosť a odvody, nájsť priestory, zrekonštruovať a platiť nájom, nakúpiť prístrojové vybavenie, nábytok. Bude potrebná kasa. Nakúpiť spotrebný materiál na samotné ošetrenie. Zaplatiť reklamu. A neviem na čo všetko som ešte pozabudla. Skrátka niekoľkotisícové investície skôr než otvorím prevádzku. Samozrejme toľko nemám a tak si vezmem úver. Konečne všetko hotové a ja otvorím. No a čakám a čakám, kým sa zákazníci naučia ku mne chodiť. Niekedy príde jeden zákazník, niekedy „až“ traja. Chvíľu to potrvá, no dovtedy musím platiť nájom, odvody. To mi nik neodpustí. Či som chorá ja alebo dieťa, či je piatok alebo sviatok, či som unavená, do práce musím. Banka sa nepýta odkiaľ vezmem na úver. A tak prejde pár rokov, kým sa konečne dostanem na nulu, vyplatím dlhy a môžem začať zarábať. Hurááá, no ja som vyšťavená, chorá, vyprahnutá, neviem ako deti vyrástli…
A tak si kladiem otázku, načo to vlastne bolo dobré? Nemala som ostať radšej v tom zamestnaní?
Vyzerá, že riešenie nie je. Nie na Slovensku, nie bez bohatých rodičov, ktorý mi zabezpečia budúcnosť, nie bez štedrého manžela, ktorý sa o mňa postará, nie bez strýka v Amerike po ktorom zdedím majetky…
Verte či neverte, riešenie tu je. Niekto ho miluje, niekto zatracuje, no hlavne, mnohí mu nechápu a tak automaticky neveria a hľadajú za tým podvody.
Riešenie sa nazýva sieťový marketing.
Že čo to je? Spôsob podnikania, ktorý je prístupný úplne každému bez rozdielu veku, pohlavia, rasy, študijných oblastí, s minimálnymi nákladmi na vstup, ale s veľkým prínosom pre toho, kto je ochotný vstať, niečo sa naučiť, dať tomu čas a pravidelnosť.
Svet sa mení a ak chceme uspieť, potrebujeme sa zmeniť aj my. Lebo kto ostane stáť na mieste, zomiera. Život je pohyb.
Narodili sme sa ako ľudia, ktorí majú mozog a schopnosť uvažovať. Je na nás nakoľko ho využijeme vo svoj prospech. Či len necháme okolie, média, vládu aby nám podsúvali myšlienky, ktoré im vyhovujú, alebo začneme selektovať, čo si dnu pustíme. Či ho využijeme na náš rast, na cestu k lepšej budúcnosti, na prijímanie nových, podnetných informácií.
Toľko z môjho dnešného zamyslenia sa. Komu to dáva logiku, zmysel, môže sa tešiť na pokračovanie a objasnenie ako funguje sieťový marketing. Komu nie, je to v poriadku. Každý máme právo voľby.
Chcem vedieť viac o sieťovom marketingu